"att främja vetenskaperna och stärka deras inflytande i samhället"

Skola

Akademien tycker det är viktigt att stödja undervisningen i naturvetenskap och matematik i den svenska skolan. Sedan början av 1980-talet har akademien startat och engagerat sig i många verksamheter som alla syftar till att förbättra skolundervisningen och locka till lärande, främst inom matematik, naturvetenskap och teknik.

Ingvar Lindqvistprisen 2014

Känner du en fantastisk lärare? Då kan du nominera henne eller honom till Kungl. Vetenskapsakademiens lärarpris, Ingvar Lindqvistprisen 2014. Varje år delas fyra priser ut till lärare i grundskolan eller gymnasieskolan som gjort pedagogiska insatser inom matematik och/eller naturvetenskapliga ämnen.

För mer information, se Ingvar Lindqvistprisen

Kommittén för skolfrågor

Akademien tycker det är viktigt att stödja undervisningen i naturvetenskap och matematik i den svenska skolan. Sedan början av 80-talet har akademien startat och engagerat sig i många verksamheter som alla syftar till att förbättra skolundervisningen och locka till lärande om naturvetenskap. De flesta av verksamheterna organiseras genom Kommittén för skolfrågor.

Ledamöter av Kommittén för skolfrågor

Framtidens skola

Arbetsgruppen Framtidens skola har som uppdrag att diskutera olika aspekter på skolan i Sverige i ett långsiktigt perspektiv. Gruppen består av akademiledamöter med engagemang och erfarenhet av skolfrågor samt personer med särskild kompetens inom pedagogik. De flesta som ingår i arbetsgruppen är också ledamöter av kommittén för skolfrågor.

Läs mer under Framtidens skola

NTA, Naturvetenskap och teknik för alla

NTA-programmet erbjuder utvecklingsmöjligheter till kommuner och skolor i form av teman i naturvetenskap och teknik, vardera med handledningar för lärare och elever, materielsats för laborativt arbete och utbildningar för temautbildare och NTA-samordnare. Respektive kommun driver utvecklingen i sin kommun och genomför kompetensutvecklingar, köper in tjänster och produkter samt medverkar i den kontinuerliga utvecklingen i form av utprövningar av såväl tjänster som produkter.

Läs mer på NTA:s webbplats

Ingvar Lindqvistprisen

Varje år delas fyra Ingvar Lindqvistpriser ut till lärare som genom entusiasm, nya idéer och engagerade arbete väcker elevers intresse för matematik, fysik, kemi, biologi, naturkunskap och NO. Prisen har fått sitt namn efter professor Ingvar Lindqvist som var akademiens preses under åren 1988-1991. Prisen finansieras av Torsten Söderbergs stiftelse och Ragnar Söderbergs stiftelse.

Läs mer under Ingvar Lindqvistprisen

Lärardagar

Akademien arrangerar ett antal lärardagar inom matematik och naturvetenskap varje år, både i egen regi och i samarbete med Skolverket.

Läs mer under Lärardagar

Nobelaffischer

För vad har Nobelpristagarna fått världens mest prestigefyllda pris? Nobelaffischerna försöker förklara fysik-, kemi- och ekonomiprisen på ett populärvetenskapligt sätt. Första veckan i december varje år distribueras de över hela världen och till landets gymnasie- och högstadieskolor, folkhögskolor, högskolor och universitet.

Läs mer om Nobelaffischerna

Edvard Andersons växthus

Varje år besöker mer än 150 skolklasser Edvard Andersons växthus i Bergianska trädgården. Växthuset är en levande lärobok för till exempel studier av växters anpassningar till olika klimat eller nyttoväxter från varmare länder, som korkek, oliv- och citrusträd.

Läs mer på Bergianska trädgårdens webbplats

Observatoriemuseet

Observatoriemuseet är inrymt i det astronomiska observatoriet från 1700-talet och utställningarna visar främst vetenskapshistoria inom områdena astronomi, geografi och meteorologi. Museet kommer inte att vara öppet under 2014.

Läs mer på Observatoriemuseets webbplats

Geografilärarpriset

Svenska Nationalkommittén för geografi och Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi (SSAG) utlyser tillsammans ett årligt pris för lärare i geografi.  Prissumman är 30 000 kronor och priset delas ut vid nationalkommitténs årliga Kollokvium på Kungl. Vetenskapsakademien i Stockholm. Läs mer under länken nedan och välkommen att nominera din kandidat senast den 28 feb 2014.

Läs mer i utlysningen

Svenska kommittén för matematikutbildning

Kommittén är en underavdelning till Svenska nationalkommittén för matematik. Den har bland annat som syfte att diskutera matematikens roll i samhället och målen för matematikutbildning på alla nivåer, stödja forskning och utvecklingsarbete inom matematikdidaktik samt skapa forum för ökade kontakter och tankeutbyte mellan matematikutbildare i skolan, lärarutbildningen och på högskolor och universitet.

Kommittén är bland annat delaktig i nedanstående projekt.

Kleindagarna

Under tre dagar samlas ett tjugotal gymnasielärare och några forskare/universitetslärare på Institut Mittag-Leffler. Intressant matematik presenteras av forskare och deltagarna engageras i workshops där de tillsammans planerar matematiklektioner för gymnasiet. 

Syftet är att överbrygga glappet mellan gymnasiet och högskolan genom att skapa ökad kommunikation och kunskap om varandras matematiska synsätt och undervisningssituation. Samtidigt utvecklas lektioner med syfte att dessa skall komma till nytta i gymnasieskolans verksamhet. 

För att sprida processen från Kleindagarna uppmanas deltagarna att arrangera en lokal Klein-fortbildning på ett par timmar på sin skola/kommun, tex vid uppstarten till hösten. 

Läs mer på kommitténs webbplats

Vetenskapsdagar

För att popularisera och sprida intresset för naturvetenskaperna arrangerar akademien och dess nationalkommittéer vetenskapsdagar med olika teman. Dagarna kan innehålla bl.a. föreläsningar, debatter, teater och experiment. Till de återkommande hör Fysikens dag och Geologins dag.

Läs mer i kalendariet

Kungl. Vetenskapsakademien